lördag 18 april 2015

Får jag lov?

Så var det dags för en liten sammanfattnIng av vad som skett under min vecka här i Ecuadors huvudstad Quito. Mamma, mormor, Lisa och andra lite oroliga själar bör kanske dock för sitt eget bästa hoppa över första stycket... ;)

Söndagen, min första dag i sydamerika spenderades i stadens lite äldre delar där jag och de 3 tjejerna jag delar hus med tittades på div. byggnader och gatumusikanter, precis som resterande turister. Vi tog oss även en närmare titt på Virgin of Quito. Såhär i efterhand har vi dock fått veta att vi tog oss dit på ett sätt som tydligen inte alls är att rekommendera. Inte för någon... Vi tog oss dit med hjälp av våra egna fötter och inte alls med en taxi som man tydligen bör göra, något som vi fick veta först i efterhand. I samband med detta fick vi även veta namnet på platsen dit vi gick, jag anser det talar ganska mycket för sig själv. I måndags var vi dock bara 4 turister som njöt av de fina fotomöjligheterna samtidigt som vi var lyckligt ovetande om var vi gick. Det hela slutade iafl bra, ingenting hände någon av oss. Jag tror dock att poliserna som mer eller mindre förföljde oss hela vägen undrade vad vi sysslade med.




I måndags började spanskastudierna. Skolan ligger mitt emot boendet och lektionerna rullar på i samma takt som pingisbollarna hamnar i hela huset på rasterna. Måndagseftermiddagen spenderades i en park, sisådär 10minuters gångväg från hostlet följt av ett Cocktailparty som skolan anordnade.




Tisdagskvällen bestod av en salsakurs. I övrigt lugn dag pga dåligt väder.


I onsdags var det dags att bli turist på riktigt. Denna gången vankades det färd upp till Teleferiqo följt av en vandrig till en höjd på ca 4250m. Där möttes vi av riktigt fin utsikt i kombination med den härliga känslan som uppstår då man kommer bort från storstaden för några timmar. Vandringen i sig var ett riktigt träningspass, att gå 10m lätt uppför kändes ungefär som att springa 50m hemma i Sverige eftersom luften var så mycket tunnare där. Det ska bli intressant att se hur det går på lördag då vi ska ännu högre upp.
På onsdagskvällen blev det bbqparty med de andra ungdomarna samt någon inföding. En trevlig dag helt enkelt.




Torsdagens spanskalektion bestod av en stadsvandring i kombination med provsmakning av lokala specialiteter. Vissa saker var helt klart bättre än andra men guldmedaljen i mest udda smak går nog trotsallt till en frukt som heter curuba pastilla. En frukt som påminer lite om passionsfrukt i smaken men som utseendemäsigt mer liknar en banan, Kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag gillade den eller inte. Oavsett vilket så var det en nöjd tjej som somnade på kvällen efter att utöver detta även hunnit med ännu mer turistande, idag på el centro del mundo. Är man turist så är man!



Idag är det fredag, vilket innebar att första arbetsveckan är över. Dagen började med 2 kämpiga timmar grammatik men efter rasten blev vi ihopsatta med en annan grupp och de sista timmarna spenderades med att spela sällskapsspel. Ett väldigt bra slut på veckans studier om du frågar mig! Ikväll blir det att käka på restaurang. Vart och vad återstår att se. Fram tills dess blir det att ockupera duschen som har varmvatten samt mysa ner sig i sin tjocktröja och dricka en kopp te i tonerna av åska och spöregn.



Som ni märker så har jag haft en bra vecka. Jag kan dock sakna att ha ett täcke att kunna krypa ner under, ett som är tjockare än en filt och dessutom längre än 1.5m. Att kunna vrida upp värmen på ett element när det börjar bli kyligt hade också varit trevligt samt att kunna tvätta händerna i varmt vatten (det finns endast varmvatten i en av duscharna). Jag gillar dock det jag gör och överlag är boendet både väldigt säkert och bra. Jag ser även fram mot kommande veckor, inte minst trippen till Galapagosöarna som vankas om två vecor. Imon blir det dock att dra till Cotopaxi, en av världens högsta aktiva vulkaner och på söndag drar jag till Puerto Quito. Kommande vecka kommer jag därför troligtvis inte att ha något internet, så vill ni försöka få kontakt med mig så rekommenderar jag att ni kontaktar kig antingen idag eller imorgon.
Ha det bra så hörs vi.




1 kommentar:

  1. Hej lilla gumman. Härligt att läas om hur du har det och dina strapatser. Fortsätt ha det bra,
    Kram från mormor

    SvaraRadera